Vijesti:
Oglas:
Početna > Vijesti > Vijesti dana > U dvije godine zatvoreno čak 35 autoškola
  • Smanji veličinu slova
  • Normalna veličina slova
  • Povećaj veličinu slova

U dvije godine zatvoreno čak 35 autoškola


23.5.2012 15:14:00 | Autor/Izvor Privredni vjesnik

U Hrvatskoj trenutačno posluju 372 autoškole, a njihov je broj posljednjih godina primjetno umanjen. Nikola Vidaković, predsjednik Udruge Hrvatske autoškole (HAŠ), ističe kako je jedan od razloga to što one financijski vrlo teško održavaju čak i hladni pogon. “Primjerice, samo u zadnje dvije godine zatvoreno je 35 autoškola. A kako one uglavnom nisu profitabilne, odnosno ne osiguravaju dovoljnu akumulaciju kapitala koja je potrebna za daljnji razvoj poslovanja i ulaganja, tvrtke i obrti često uz ovu djelatnost prihode ostvaruju po nekim drugim osnovama”, kaže on.

Zakonski, pak, ova djelatnost odlično je uređena. Prekovremeni neplaćeni rad je gotovo u potpunosti iskorijenjen i riješen putem zakonske regulative koja omogućava kontinuiranu preraspodjelu radnog vremena usklađenu s potrebama posla i kandidata. Među ostalim problemima Vidaković ističe kako se često može čuti da su autoškole preskupe. “Autoškole su u neugodnoj poziciji jer su, s jedne strane, obvezne kvalitetno educirati i pripremiti buduće vozače, a s druge strane od njih se očekuje da budu što jeftinije.

To je gotovo nemoguća misija uz PDV od 25 posto i brzorastuće cijene goriva. Na žalost, ljudi još uvijek brže posežu u džep kako bi platili sedmodnevno skijanje nego za osposobljavanje u autoškoli s cjeloživotnim certifikatom”, napominje ovaj inženjer prometa. Takvoj situaciji također ne pogoduje ni primjetno smanjen broj kandidata i sve slabija kupovna moć građana zbog čega se sve ostale kategorije osim B polažu isključivo kada za njih postoji mogućnost dobivanja posla.

Panika i zbunjenost
Vodilja ove djelatnosti, nastavlja Vidaković, ne smije biti kratkoročna osobna ili grupna financijska korist od honorara ili dnevnica za propisivanje nejasnih rješenja, nego osmišljena, stručna i analizirana promjena loših segmenata sustava osposobljavanja za vozače. Nedopustivo je da zbog svojih slabosti i neprimjerene organiziranosti Ministarstvo unutarnjih poslova i Hrvatski autoklub pritišću autoškole da preko svojih, ali i leđa kandidata, prelamaju svoje nedostatke. Naime, prvi hrvatski zakon o sigurnosti prometa donesen je još 1992. godine.

Nastao je kao kombinacija pozitivnih odredbi iz bivšeg zakona. Objavom tog zakona Hrvatska je dobila temeljni i najvažniji izvor cestovnog prometnog prava. Zakon je od 1992. do danas doživio 10 izmjena i dopuna, te se stvorila panika i zbunjenost među autoškolama. A ta se panika i zbunjenost nastavljaju sa zadnjim izmjenama iz 2011. godine”, kaže Nikola Vidaković. Zbog toga se proteklih 10 mjeseci na vozačkim ispitima koriste testovi u kojima mnoga ponuđena pitanja s odgovorima nisu točna i razumljiva kandidatima, jer su proizvod autorskih pretpostavki, individualnih iskustava, ispitnih zamki, nepoštivanja osnovnih principa i, na kraju, jednostranog ocjenjivanja ovlaštenih ispitivača.

“Neodgovorno je ispitna pitanja kreirati bez stručnih predstavnika iz autoškola”, smatra on. Zbog toga se unutar struke, ali i između kandidata, sve više razgovara o ovoj temi i javlja sumnja u HAK-ove manipulacije s ispitnim pitanjima. “Drugim riječima, više ispita znači veće prihode, dok su autoškole na koljenima. Smatram izuzetno opasnim već to što postoji
opravdana sumnja u takve namjere, te mislim da treba hitno reagirati kako bi se zaustavila svaka daljnja šteta za kandidate i autoškole”, upozorava Vidaković.

U 2011. godini udruge i pojedinci u mnoštvu dopisa vrlo su precizno upozoravali na probleme provedbe vozačkih ispita koji izviru iz ispitnih pitanja u priručniku Ispitna pitanja s odgovorima HAK-a, koji je još uvijek na tržištu, nakon što je čak oko 50 posto njegova sadržaja recenzirano ili izbačeno, a kandidati za vozače kao ni autoškole za te izmjene ne znaju. “HAK i Odjel za sigurnost cestovnog prometa MUP-a sve su to bez imalo grižnje savjesti odbijali, tvrdeći da je sve u najboljem redu”, kaže predsjednik udruge Hrvatske autoškole.

Slučajni izbor
U Hrvatskom autoklubu, pak, odlučno odbacuju tvrdnje da je organiziranje i provođenje vozačkih ispita nepošteno i nestručno te da bilo tko manipulira s ispitnim pitanjima. Osobe
zadužene za taj dio djelatnosti u HAK-u tijekom redovnih brojnih sastanaka i savjetovanja s predstavnicima autoškola nisu bile informirane o navodnoj panici i zbunjenosti autoškola ili među kandidatima. Za ilustraciju, u 2011. samo je 31 kandidat za vozača, ili manje od 0,1 posto, podnijelo prigovor na ocjenu te je zaprimljeno 12 žalbi kandidata.

Sva ispitna pitanja i ponuđeni odgovori koji se trenutačno koriste temeljito su i višestruko pregledani unutar HAK‑a i prethodno ih je odobrio MUP, tvrde u HAK‑u. Nadalje, ističu kako je posljednjih godina sigurnost cestovnog prometa znatno poboljšana, posebice kad je riječ o mladim vozačima, u čemu zasluge imaju i autoškole i instruktori, kao i cijeli sustav osposobljavanja kandidata za vozače.

“Upravo u djelatnosti osposobljavanja kandidata i provedbi vozačkih ispita u proteklom razdoblju učinjeni su veliki pomaci. Tako su, naime, postroženi zahtjevi, utvrđeni minimalni standardi za opće, organizacijske, prostorne, materijalno-tehničke, kadrovske, stručne, informatičke i tehničke uvjete te je postignuta zavidna razina kvalitete rada. Kako bi uveo novi model provedbe vozačkih ispita, HAK je tijekom proteklih nekoliko godina opremio i umrežio 23 ispitna centra. U njima se na 256 računala provode ispiti na kojima kandidati za vozače polažu vozački ispit iz nastavnog predmeta Prometni propisi i sigurnosna pravila.

Od lipnja 2011. priređena je nova, veća baza ispitnih pitanja, u kojoj su većinom pitanja iz Priručnika - Ispitna pitanja s odgovorima, u izdanju Hrvatskog autokluba iz 2008. godine. Kombinacije ispitnih pitanja na računalima i putem obrazaca generiraju se slučajnim izborom za svakog kandidata, iz online baze, neposredno prije polaganja ispita. Oko 67 posto ispita kandidati polažu putem računala, a preostalih 33 posto putem obrazaca otisnutih neposredno prije polaganja ispita”, objašnjavaju.

Moderan i učinkovit test
Međutim, činjenica je da je s primjenom novog modela provedbe vozačkih ispita bilo određenih problema, poput nejasnih ili dvojbenih pitanja koja su korigirana ili isključena iz baze. Dio problema, također, odnosi se na one autoškole i predavače koji se nisu prilagodili novom načinu rada. “Ističemo da je većina autoškola pozitivno reagirala na novi model provedbe ispita te su sudjelovale u razgovorima i konzultacijama, davale povratne informacije, tražile objašnjenja i slično, a tijekom jeseni 2011. o spomenutim se problemima razgovaralo u MUP-u i s udrugama autoškola i instruktora”, napominju u HAK-u.

Valja naglasiti kako se vozački ispit danas polaže temeljem propisa koji su usklađeni s direktivama Europske unije, što je potvrđeno i tijekom posjeta predstavnika Europske komisije u rujnu 2009. godine. Osim toga, u listopadu 2011. Hrvatsku je posjetila  sedmeročlana stručna radna skupina za teorijski vozački ispit Međunarodnog povjerenstva
za vozačke ispite i vozačke dozvole (CIECA). Tijekom posjeta održan je niz operativnih sastanaka sa stručnjacima HAK-a i predstavnicima MUP-a, proveden je nadzor nad procesom
osposobljavanja i polaganja vozačkih ispita, te je dostavljeno izvješće s povratnim  informacijama.

Izvješće CIECA-e naglašava kako se u Hrvatskoj provodi vrlo moderan i učinkovit model teorijskog testa na računalu, dok se mjerama prema mladim vozačima Hrvatska svrstava među razvijenije europske zemlje. Naposljetku, HAK prosječno godišnje za stručne djelatnike autoškola održi 10 do 12 savjetovanja ili pripremnih seminara, na kojima prisustvuje 600 do 700 osoba. Svake godine HAK s predstavnicima MUP-a organizira po dva stručna  savjetovanja u Zagrebu, Osijeku, Rijeci i Splitu, na kojima budu predstavnici oko 80 posto autoškola. “Tijekom svih održanih savjetovanja u 2011. i 2012. nadležnom ministarstvu i HAK-u nije upućena nijedna ozbiljnija zamjerka”, zaključuju u  HAK-u.

Izvor: Privredni vjesnik